There are six primary Passions

1

The Amazement is a sudden surprise of the soul…

2

The Love is an emotion of the soul caused by the movement of the spirits which incites the soul to join the objects seeming convenient to it…

3

And the Hate is an emotion of the soul caused by the movement of the spirits which incites the soul to want to be separated from the objects which seem to be harmful…

4

The Passion of desire is an agitation of the soul – caused by the spirits – which makes it wishing things which could be convenient in the future

5

The Joy is an agreeable emotion of the soul which consists in the enjoyment of the good….

6

The Dolour is a disagreeable weariness and consists in the uncomfortable feeling occurring to the soul…”

René Descartes, Passions of the Soul


Qu’il n’y a que six Passions primitives.

1

L’Admiration est une subite surprise de l’ame, qui fait qu’elle se porte à considerer avec attention les objects qui luy semblent rares & extraordinaires.

2

L’Amour est une emotion de l’ame, causée par le mouvement des esprits, qui l’incite à se joindre de volonté aux objets qui paroissent luy estre convenables.

3

Et la Haine est une emotion de l’ame, causée par le mouvement des esprits, qui incite l’ame á vouloir estre separée des objets qui se presentent à elle comme nuisibles.

4

La passion du Desir est une agitation de l’ame, causée par les esprits, qui la dispose à vouloir pour l’avenir les choses qu’elle se represente estre convenables.

5

La Ioye est une agreable emotion de l’ame, en laquelle consiste la jouïssance qu’elle a du bien, que les impressions du cerveau luy representent comme sien.

6

La Tristesse est une langueur desagreable, en laquelle consiste l’incommodité que l’ame reçoit du mal, ou du defaut, que les impressions du cerveau luy representent comme luy apartenant.”

René Descartes, Les passions de l’ame